Bodelning och bodelningssavtal

När ett äktenskap eller ett samboförhållande upplöses, ska som regel ett bodelningsavtal skrivas. Makar måste enligt lag göra en skriftlig bodelning, om de inte endast har enskild egendom. Sambor ska upprätta ett skriftligt bodelningsavtal om någon av samborna har begärt bodelning.

Vad kan vi hjälpa dig med genom din försäkring?

I din juridiska rådgivning via hemförsäkringen eller Juristförsäkring ingår juridisk rådgivning kring bodelning och hjälp med upprättande av själva bodelningsavtalet, antingen med digitala gör-det-själv-tjänster eller med hjälp av en jurist.

När kan du skriva ett bodelningsavtal själv

I vår digitala tjänst kan ni själva upprätta ett bodelningsavtal om ni endast har okomplicerade tillgångar och skulder som ni vet värdet på och om ni är helt överens om hur tillgångar och skulder ska fördelas mellan er.

Skriva bodelningsavtal själv men stäm gärna av med en jurist

Om ni är helt överens om fördelningen mellan er men har en fastighet eller bostadsrätt och är lite osäkra på vad som gäller om någon av er ska bo kvar och ta över fastigheten eller bostadsrätten, bör ni stämma av med en av våra jurister vilka regler som gäller och hur bodelningsavtalet ska utformas.

När tycker vi att du ska ta hjälp av en jurist

Om ni är mer eller mindre oense om vilka tillgångar som ska ingå i bodelningen och vilket värde dessa kan ha, ska ni ta hjälp av en av våra jurister. Det ska ni även göra om ni i och för sig är ganska överens, men har tillgångar som kan vara komplicerade att beräkna värdet på och fördela, till exempel egna bolag, näringsfastigheter eller pensionsförsäkringar.

Bodelning Familj på kulle