Tvister - rättskydd och rättshjälp

Att processa i domstol kan vara dyrt, men det finns olika former av ekonomiskt stöd som kan vara aktuellt att söka för den som hamnar i en tvist.

Rättsskyddsförsäkring i Juristförsäkringen

Om du har en juristförsäkring som ger dig rätt till 15 timmars juridisk rådgivning per år så har du också en särskild rättsskyddsförsäkring. Den försäkringen kan hjälpa dig ekonomiskt om du hamnar i en tvist. Rättskyddet kan ersätta dina kostnader för ett juridiskt ombud och rättegångskostnader som du efter en domstolsprövning har ålagts att betala till motparten.

Försäkringen gäller inte alla typer av tvister, utan bara de som räknas upp i villkoren för försäkringen. Några exempel på sådana tvister är familjerättsliga mål som vårdnad, boende och umgänge med barn och bodelningar. Även tvister som rör köp som du gjort av ett företag eller av en annan privatperson kan omfattas, om det rör belopp över cirka 24 000 kr.

För att ärendet ska omfattas av rättsskyddsförsäkringen ska de händelser och omständigheter som ligger till grund för tvisten ha uppkommit efter att försäkringen trädde i kraft för din del. Frågan om när försäkringen träder i kraft har att göra med vid vilket tidpunkt du tecknat försäkringen. Om du tecknat försäkring genom reservationsanslutning eller tackat ja till ett erbjudande om försäkringen gäller den från och med den dag som anges i försäkringsbeskedet. Om du tecknat försäkring vid ett senare tillfälle gäller försäkringen först sex månader efter den dag som anges i försäkringsbeskedet

För att rättsskyddet ska kunna tas i anspråk krävs även att en tvist har uppkommit mellan dig och någon annan. I de flesta fall betyder det att ett krav från en part har bestritts av den andre parten.

Vi kan tillsammans med dig gå igenom förutsättningarna för att du ska kunna beviljas rättsskyddet i Juristförsäkringen och om det är aktuellt så ansöker ditt ombud om det. Det är sedan Folksam som beslutar om rättsskyddet.

Rättsskyddsförsäkring i hemförsäkringen

Om det inte är möjligt för dig att få rättskydd via Juristförsäkringen så kan du ha en rättsskyddsförsäkring i din hemförsäkring eller någon annan försäkring som du har.

Det skiljer sig åt mellan olika rättsskyddsförsäkringar vilka typer av tvister som omfattas, hur mycket av kostnaderna som försäkringen ersätter, hur stor del du själv står för som en självriskkostnad, och vilka karensregler som gäller.

Tillsammans med din jurist kan ni ta reda på villkoren för just din försäkring och vad som ingår i ditt rättsskydd för att undersöka om du kan beviljas rättsskydd för din tvist.

Rättshjälp

Om du inte har någon försäkring eller försäkringen inte täcker den aktuella tvisten så kan du i vissa fall beviljas rättshjälp, som en statlig ersättning som kan täcka vissa delar av kostnaden för din jurist. För att få rättshjälp får man inte ha ett ”ekonomiskt underlag” som överstiger 260 000 kr per år. Det finns även vissa andra förutsättningar som måste vara uppfyllda.

Beviljas du rättshjälp ska du löpande under ärendets gång betala en så kallad rättshjälpsavgift. Avgiften bestäms till en procentuell andel av den totala kostnaden för ditt juridiska ombud. Det är viktigt att veta att rättshjälpen inte täcker motpartens rättegångskostnader, om du åläggs av domstol att betala dem.

Vi kan tillsammans undersöka om du är berättigad rättshjälp och vi hjälper även till med att ansöka om rättshjälp. Det är sedan Rättshjälpsmyndigheten eller en domstol som beslutar om rättshjälp ska beviljas eller inte.

Avtal underskrift